El cas del cigne
és ben curiós. Tot i no ser un animal especialment freqüent al nostre país, és
ben conegut de grans i petits. És evident que la tendra història de l’aneguet
lleig, contada i recontada als més menuts, és un dels factors més importants
d’aquesta coneixença.
En la mitologia
grega el cigne apareix vinculat a Apol·lo, el déu de la bellesa, de les arts i de
la música. Diuen que, quan Leto, la mare d’Apol·lo, va donar a llum el déu a
l’illa de Delos, uns cignes sagrats van fer set voltes al voltant de l’illa,
perquè era el setè dia del mes. Així ho canta el poeta grec Cal·límac en
l'himne en honor de Delos:
"Va dir. I els cignes, poetes cantors d'aquell déu,
deixant el Pactol de Meònia, van fer
set voltes
a l'entorn de Delos. I els ocells de
les Muses,
els més melodiosos del ocells, cantaven
durant el part.
Després el nen lligà a la lira
tantes cordes
com vegades els cignes cantaren en el part."
Aquesta
associació dels cignes amb el cant ha produït una llegenda molt estesa que ha
arribat fins a nosaltres i que es remunta a Aristòtil, segons la qual els
cignes canten dolçament abans de morir.
"Si som lleugers
damunt l'aigua
com de petits ja mostrem,
en caminant per la terra
només sembla que ens
gronxem."
Pel que fa al seu
aspecte, a banda de la seva blancor radiant, un dels trets més característics
del cigne és el seu coll llarg i corbat, que ens fa recordar figures ben
diverses com la lletra S, un bastó o un bàcul de bisbe. Explica Ovidi que un jove
anomenat Cycnus va enfrontar-se al
poderós Aquil·les a la guerra de Troia. Cycnus, que era fill de Posidó, déu
del mar, era invulnerable i les fletxes i les llances rebotaven en el seu cos
com si fos una roca. Després d'haver-li llençat quatre javelines sense èxit, Aquil·les,
enfurismat, es llançà sobre ell, el va agafar pel coll i l’escanyà amb la cinta
de l’escut. Quan Aquil·les es disposava a llevar-li les armes com a trofeu, el
déu Posidó va transformar Cigne en l’animal que porta el seu nom.

En altres
versions, no és Leda qui pon cap ou sinó la deessa Nèmesis que, transformada
en oca, va ser fecundada per Zeus, transformat en cigne.
I és precisament
amb aquesta versió que clourem la nota d'avui, tan volàtil, i que ens portarà
fins a les estrelles.
En la seva obra Catasterismes
("Transformació en estrella") l'escriptor alexandrí Eratòstenes ens
explica l'origen de la constel·lació del Cigne. Diu així:

A Figueres els cignes
que he trobat són de picaportes que representen el coll ondulat tan
característic.
D'ous a Figueres
n'hi ha molts, els més universals són els que rematen la torre Galatea i el
Museu Dalí. Precisament, dins del Museu s'exposa un dels quadres del pintor que
més em sedueixen. És la Leda atòmica, pintat el 1949. En ell Gala fa de
Leda i podem pensar que Dalí és el cigne que la vol seduir.
Us deixo amb un vídeo molt bonic que he trobat sobre Leda i el cigne al youtube. La música és del compositor francès Saint Saëns: https://www.youtube.com/watch?v=YqSi0Ff0cdo
No hay comentarios:
Publicar un comentario