El cas del cigne
és ben curiós. Tot i no ser un animal especialment freqüent al nostre país, és
ben conegut de grans i petits. És evident que la tendra història de l’aneguet
lleig, contada i recontada als més menuts, és un dels factors més importants
d’aquesta coneixença.
En la mitologia
grega el cigne apareix vinculat a Apol·lo, el déu de la bellesa, de les arts i de
la música. Diuen que, quan Leto, la mare d’Apol·lo, va donar a llum el déu a
l’illa de Delos, uns cignes sagrats van fer set voltes al voltant de l’illa,
perquè era el setè dia del mes. Així ho canta el poeta grec Cal·límac en
l'himne en honor de Delos:
"Va dir. I els cignes, poetes cantors d'aquell déu,
deixant el Pactol de Meònia, van fer
set voltes
a l'entorn de Delos. I els ocells de
les Muses,
els més melodiosos del ocells, cantaven
durant el part.
Després el nen lligà a la lira
tantes cordes
com vegades els cignes cantaren en el part."
Aquesta
associació dels cignes amb el cant ha produït una llegenda molt estesa que ha
arribat fins a nosaltres i que es remunta a Aristòtil, segons la qual els
cignes canten dolçament abans de morir.
"Si som lleugers
damunt l'aigua
com de petits ja mostrem,
en caminant per la terra
només sembla que ens
gronxem."
Pel que fa al seu
aspecte, a banda de la seva blancor radiant, un dels trets més característics
del cigne és el seu coll llarg i corbat, que ens fa recordar figures ben
diverses com la lletra S, un bastó o un bàcul de bisbe. Explica Ovidi que un jove
anomenat Cycnus va enfrontar-se al
poderós Aquil·les a la guerra de Troia. Cycnus, que era fill de Posidó, déu
del mar, era invulnerable i les fletxes i les llances rebotaven en el seu cos
com si fos una roca. Després d'haver-li llençat quatre javelines sense èxit, Aquil·les,
enfurismat, es llançà sobre ell, el va agafar pel coll i l’escanyà amb la cinta
de l’escut. Quan Aquil·les es disposava a llevar-li les armes com a trofeu, el
déu Posidó va transformar Cigne en l’animal que porta el seu nom.
Ara bé, la llegenda
mitològica que més repercussió ha tingut en les arts, tant literàries com
plàstiques, és la de Leda i el cigne. Diuen que Zeus, en una les seves
múltiples aventures amoroses amb noies mortals, es va enamorar de la bonica
Leda, esposa de Tindàreu, rei d'Esparta. Zeus va adoptar la forma d'un cigne i,
fent veure que fugia d'un àguila, es va refugiar en braços de Leda i la
fecundà. Aquella mateixa nit la noia va jaure amb Tindàreu. Al cap d'un temps Leda
va pondre dos ous dels quals van néixer Pòl·lux i Clitemnestra, d'una banda, i Càstor
i Helena de l'altra. A la ciutat d'Esparta, al temple de les Leucípides, es
mostrava la clova d'un ou gegant que passava per ser l'ou de Leda.
En altres
versions, no és Leda qui pon cap ou sinó la deessa Nèmesis que, transformada
en oca, va ser fecundada per Zeus, transformat en cigne.
I és precisament
amb aquesta versió que clourem la nota d'avui, tan volàtil, i que ens portarà
fins a les estrelles.
En la seva obra Catasterismes
("Transformació en estrella") l'escriptor alexandrí Eratòstenes ens
explica l'origen de la constel·lació del Cigne. Diu així:
"Aquest és
el Gran Ocell que es representa amb un cigne. Diuen que Zeus, sota aquesta
forma, va estimar Nèmesis, perquè ella, per tal de conservar la virginitat, es
transformava en tota mena d'animals. Finalment, es va convertir en un cigne,
per la qual cosa Zeus, adoptant també la forma d'aquest ocell, va volar fins al
poble de Ramnous, a la regió de l'Àtica, on va prendre Nèmesis. Ella va pondre
un ou del qual va néixer Helena, com explica el poeta Cratinus. Després Zeus,
com que no va abandonar la forma del cigne, sinó que va envolar-se així cap al
cel, va posar en les estrelles la imatge del cigne, volant tal com ell s'havia
mostrat. Les estrelles que té són: una de brillant al cap, una de brillant al
coll, cinc a l'ala dreta, quatre en el cos, i a la cua una de molt gran. En
total són dotze."
A Figueres els cignes
que he trobat són de picaportes que representen el coll ondulat tan
característic.
D'ous a Figueres
n'hi ha molts, els més universals són els que rematen la torre Galatea i el
Museu Dalí. Precisament, dins del Museu s'exposa un dels quadres del pintor que
més em sedueixen. És la Leda atòmica, pintat el 1949. En ell Gala fa de
Leda i podem pensar que Dalí és el cigne que la vol seduir.
Us deixo amb un vídeo molt bonic que he trobat sobre Leda i el cigne al youtube. La música és del compositor francès Saint Saëns: https://www.youtube.com/watch?v=YqSi0Ff0cdo
No hay comentarios:
Publicar un comentario